ECO Traveller wil netwerk vergroten op B2B FESTIVAL

DAM – Ronald Schot pakte in zijn winkel ooit de verkoop op van de vouwfietsen van ECO en kon toen nog niet vermoeden dat hij jaren later zelf de rol van importeur op zich zou gaan nemen. Dat doet hij inmiddels al bijna acht jaar. Nu is Schot op zoek naar serieuze uitbreiding van zijn dealernetwerk.

ECO Traveller vouwfietsen werden aanvankelijk vanuit Ronald Schot’s winkel in Edam verkocht. Zij bleken uiteindelijk de grootste klant van ECO te zijn en toen de eigenaar in 2015 interesse had om het merk te verkopen nam Schot het over. ECO Traveller Company werd opgericht als aparte onderneming en leverde niet alleen aan de eigen winkel, maar ook aan andere geïnteresseerde dealers, inmiddels circa 25 dealers in Nederland. “We hebben de fietsen de laatste jaren bij fietstesten aangeboden, ook voor media gericht op campers en caravan bedrijven, daar komen we altijd wel goed uit de bus,” laat Schot weten.

Dealers hebben niet veel werk met een ECO Traveller

De modellen van ECO worden deels geproduceerd in China, waarvan 70% rijklaar geleverd wordt en de rest in Nederland rijklaar gemaakt wordt. Het merendeel van de mensen, die een ECO Traveller aanschaffen, is in het bezit van een camper of een caravan. Om die te bereiken adverteert Schot in specifieke media, die zich op deze doelgroep richten. Daarnaast heeft hij deelgenomen aan soortgelijke beurzen. “Zo bouw je wel naamsbekendheid op in die doelgroep.”
Inmiddels wil Schot zijn dealernetwerk binnen de fietsbranche verder uitbouwen, zodat die caravanbezitter makkelijker bij een lokale dealer terecht kan. “Dealers hebben er niet veel werk mee, omdat het voorwerk meestal al gedaan is. Ze krijgen ze bijna 100% rijklaar aangeleverd. Vaak hoeven ze niet eens een verkoopgesprek te houden, omdat die consument al weet dat hij een ECO Traveller wil. Veel ondernemers realiseren zich dat niet. Ze hoeven ook niet veel fietsen op voorraad te nemen, zorg gewoon dat je er minimaal twee hebt staan,” adviseert Schot. “Dan hoef je ook niet zo heel veel te investeren.”
Schot zoekt de samenwerking met andere dealers, omdat hij toch niet alles vanuit zijn eigen winkel kan bedienen. “Dat moet ik ook niet willen. Een klant uit Limburg moet daar een dealer kunnen vinden. We krijgen hier wel Belgische consumenten, die het bijvoorbeeld combineren met een toeristisch uitje naar Edam of Volendam. Dat houden we natuurlijk niet tegen, maar in principe zouden die ook naar een lokale dealer in de buurt moeten kunnen gaan.”

‘Ik denk dat het een voordeel is dat wij zelf ook een winkel hebben, omdat je dan makkelijker kan praten met collega-ondernemers.’

Vijftigers of zestigers, die wat geld verdiend hebben en met de camper op pad gaan. Dat is hét publiek

Volgens Schot onderscheidt de ECO Traveller zich van andere fietsen met het lage gewicht. Dat is voor veel caravanners een belangrijk gegeven. “Mensen willen allemaal een fiets van 10 kg, maar dat gaat niet lukken omdat ze ook een comfortabele fiets willen, met een slot, verlichting en een kettingkast. Wij hebben dat. Er zijn niet veel vouwfietsen met een dichte kettingkast, wij hebben die wel in het assortiment,” laat Schot weten. “Je zit op onze vouwfiets als op een gewone fiets en dat vinden de mensen prettig. We zien dat aan de reacties die we krijgen na testritten.”
Schot’s voordeel is dat hij zelf nog steeds een fietsenzaak heeft en daarmee ook de taal van zijn collega’s spreekt. “Ik denk dat het een voordeel is dat wij zelf ook een winkel hebben, omdat je dan makkelijker kan praten met collega-ondernemers. Je ziet veel nieuwkomers op de markt komen, die denken deze even snel te veroveren. Wij zijn misschien wat conservatiever. Met een gewone elektrische fiets is moeilijk om nog een merk toe te voegen, maar een vouwfiets is echt iets anders. Daar komt een heel ander publiek op af, dat je ook wel ziet veranderen. Meestal zijn het vijftigers of zestigers, die wat geld verdiend hebben en met de camper op pad gaan. Dat is wel een beetje hét publiek. Die vinden de prijs niet het allerbelangrijkste, het moet gewoon praktisch zijn, compact en makkelijk meegenomen kunnen worden. Daar spreek je mensen mee aan.”

ECO Traveller onderscheidt zich van andere fietsen met het lage gewicht, wat voor veel caravanners een belangrijk gegeven is.

24,9% van onze fietsen gaan naar de Europese Unie

Wat betreft de distributie kiest Schot er bewust voor om dat in eigen hand te houden en niet uit te besteden aan bijvoorbeeld een groothandel. “Omdat ik het dan meer zelf onder controle heb. Ook omdat ik zelf een winkel heb. Als je dat aan een derde partij uitbesteedt kunnen de fietsen ergens komen te staan, waar ik dat zelf misschien niet wil. Nu kan ik het zelf bepalen. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Als ik het via de groothandel doe, zou ECO Traveller misschien wel groter kunnen zijn,” aldus Schot die zich gelukkig prijst dat hij nu weer over een goede voorraad beschikt. “In 2021 hebben we best wel Nee moeten verkopen, omdat we pas in december geleverd kregen. Toen hebben we wel wat marktaandeel verloren en dealers moeten teleurstellen. Dat is heel vervelend. Maar goed, vorig jaar hebben we een goed jaar gedraaid en veel verkocht. Wat 2023 gaat doen weten we nog niet.”
Voor het komende jaar heeft Schot wel een kleine prijsverhoging moet doorvoeren. “Gelukkig is prijs niet het belangrijkste argument bij de consumenten. “Ook wij ontkomen er niet aan om iets omhoog te gaan. Toen we begonnen hadden we een 3-speed van € 1399,-. Die tijd komt niet meer terug,” weet Schot. “Iedereen verhoogt zijn prijzen. Wij doen het niet omdat anderen dat ook doen, maar je ziet het gewoon aan de inkoopkant, vooral de invoerrechten. 24,9% van onze Chinese fietsen gaan naar de Europese Unie. Dat is veel hoor. Ik snap het, als het concurrerend is, maar dat is het niet. Want je kunt ze niet in Europa kopen. We zijn wel bezig om te kijken of we niet ook in Portugal iets kunnen bestellen, om ook die invoerrechten te verlagen. Dat is ook voor je verkoopprijs wel interessant.”

Alle onderdelen op voorraad, van klein tot groot

Schot hecht veel waarde aan zijn serviceverhaal. Uit ervaring weet hij als geen ander hoe belangrijk dat onderdeel van de business is. “We weten hoe het werkt. Als je het in de werkplaats niet voor elkaar hebt, dan kan je blijven verkopen, maar dan gaat het toch niet lukken. Ik kan natuurlijk wel zeggen dat het bij ons goed geregeld is, dat is het ook, maar dat zegt iedereen. We hebben alle onderdelen op voorraad, van klein tot groot. We hebben zelfs een frame op voorraad. Als een dealer belt wordt het onderdeel opgestuurd. Als dealers er niet uit komen kunnen ze ons altijd bellen voor technische ondersteuning. In het uiterste geval sturen ze de fiets naar ons en dan repareren we ‘m hier. Vorig jaar hebben een keer een probleem gehad, waarbij we de klant een nieuwe fiets gegeven hebben,” laat Schot weten. “Dat is het voordeel, dat je zelf weet hoe het werkt in de werkplaats en de winkel en hoe je met de klanten moet omgaan. Dat moet goed zijn. Voor dealers die ECO zouden kunnen gaan verkopen is het belangrijk om te weten dat dit goed geregeld is. Er gaat natuurlijk altijd wel eens iets kapot, maar eigenlijk hebben we er niet zoveel last van.”

ECO-dealernetwerk verder uitbouwen

Met de aanhoudende vergrijzing in Nederland en de groeiende markt van campers en caravans, ziet Schot de toekomst zonnig in. Om de groeiende vraag naar elektrische vouwfietsen komend jaar aan te kunnen, wil hij zijn ECO dealernetwerk verder gaan uitbouwen. Reden genoeg om deel te nemen aan het B2B FESTIVAL. “Daarom staan we daar ook, want dat is een hele mooie manier om te netwerken. Uiteraard staan we daar met onze vouwfietsen, waarop we tekst en uitleg kunnen geven. We hopen daar ook het netwerk te vergroten en nieuwe dealers te vinden, maar we staan er uiteraard ook om onze bestaande dealers te verwelkomen in onze stand.”

ECO is één van 114 exposanten op het B2B FESTIVAL, dat voor de eerste keer plaatsvindt op 12 en februari in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch.
WWW.ECOTRAVELLERCOMPANY.NL

Download nu ons E-Bike magazine!

Download gratis