geschiedenis_van_de_fiets

Geschiedenis van de fiets

Wist je dat er in Nederland ongeveer 22,8 miljoen fietsen zijn? Dat betekent dat iedere inwoner van Nederland ruim 1,3 fiets bezit. Er zijn dus meer fietsen in Nederland, dan dat het inwoners telt. Deze duurzame manier van transport is al 200 jaar oud en tijdens de ochtendspits zijn er meer fietsen dan auto’s op de weg. Mensen in Nederland fietsen gemiddeld 1000 km per jaar en de hoogste snelheid ooit gemeten voor een normale fiets is bijna 300 km per uur. We gebruiken de fiets als transport middel, om mee te sporten en zelfs als aandrijfmiddel. Maar hoe is de fiets ontstaan? We nemen je mee terug in de tijd, waar de geschiedenis van de fiets begint.

Loopfiets

De aller eerste fiets werd in 1817 ontworpen. Deze fiets zag er een stuk anders uit dan de fiets die jij en ik vandaag gebruiken. Het was niet eens een “fiets-fiets”, maar een zogeheten “loopfiets”. De fiets had geen pedalen  en de fiets bestond voor het grootste gedeelte uit een houten frame met stalen wielen. Dat is een hoop gewicht samen, daardoor woog deze loopfiets ongeveer 22 kg! Onze huidige fietsen wegen ongeveer de helft minder.

Het bezit van een zogeheten vélocipède werd populair in heel West-Europa en Noord-Amerika. Het werd gezien als vernieuwend en hip. Helaas nam deze populariteit al snel af doordat er veel ongevallen met voetgangers plaats vonden. Hierdoor zagen mensen kansen om nieuwe modellen te ontwerpen. Modellen met drie of vier wielen in verschillende soort uitvoeringen.

bottenschudder

Bottenschudder

De eerste fiets die wij als bekend zouden zien, een fiets met twee wielen en twee trappers, werd in de jaren ’60 voor het eerst ontworpen in Parijs. Deze tweewielers veranderde de fietswereld compleet. Het houten frame werd vervangen met een ijzeren frame en er werd gebruik gemaakt van metalen wielen. Klinkt ook heftig hè? Wat een gevaarte! Vandaar de bijnaam “de bottenschudder”. De bottenschudder woog maar liefst 50 kg!

Hoge bi

Een variatie die vervolgens werd ontworpen was “de hoge bi”. Dit model had een zeer groot voorwiel met een klein achterwiel. Door deze techniek kon de fietser sneller grotere afstanden afleggen. Om op deze manier te fietsen had wel wat expertise nodig. De opzet van deze fiets maakte het nogal gevaarlijk om door heuvelrijk gebied te fietsen. Het was hierbij zeer moeilijk om deze fiets te besturen en veilig af te remmen. Hierdoor was het zelfs op sommige plaatsen verplicht om een cursus ‘goed vallen’ te volgen.

hoge-bi

Moderne fiets

De eerste moderne fiets werd in 1885 ontworpen. Een fiets voorzien van een kettingaandrijving. Hierdoor werd het grote voorwiel overbodig en uiteraard werd het fietsen hierdoor een stuk veiliger. Ook werden de ijzeren wielen vervangen door rubberen banden. Wat een comfort!

De zogeheten ‘safety bicycle’, de fiets met gelijke wielen, werd in 1890 een van de belangrijkste uitvindingen en ontwikkelingen in de evolutie van de fiets. Het model van de hedendaagse fiets was gevormd. Een fiets met pedalen op een trapas die het achterwiel aandreven met een ketting en versnellingen. De Gouden Eeuw van de fiets.

Damesfiets

Dit nieuwe fiets tijdperk had ook gevolgen voor de vrouwen. Door het gebruikersgemak van de moderne fiets, kreeg de geschiedenis van de fiets een nieuwe wending. De fiets werd ook een transportmiddel voor de vrouwen in de samenleving. Hierdoor kreeg deze moderne fiets de bijnaam: “freedom machine”. Fijne bijkomstigheid was dat de victoriaanse korsetten, hoepelrokken en petticoats niet samen gingen met de fiets. Hierdoor raakte de ontwikkeling van praktischere vrouwenkleding in een stroomversnelling. You’re welcome lady’s!

Toekomst

Zoals je leest, gaat de geschiedenis van de fiets ver terug en zijn er vanuit ‘het moderne model’ vele andere soorten variaties ontworpen die wij vandaag de dag nog steeds gebruiken. Denk aan de trekking fietsen, mountainbikes, tandem en de moderne elektrische fiets. Deze variaties zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld van talloze landen. Gelukkig maar, want fietsplezier is het beste plezier, wat ons betreft!