Koopwijzer elektrische fiets

Stap voor stap naar de perfecte fiets voor u!

De Koopwijzer voor e-bikes helpt u op weg bij de juiste keuze voor een elektrische fiets. De aandrijfmotor in het voorwiel, in het achterwiel of toch in de midden? Een accu in het frame of een afneembare accu? Waar moet u op letten qua onderhoud, verzekering en garantie? Welke factoren zijn van invloed op de actieradius en hoe is de veiligheid gegarandeerd? Bekijk onderstaande video’s en u ontdekt wat voor u belangrijk is.

  • 1. Plaats van de motor
  • 2. De accu
  • 3. Rijprogramma’s en versnellingen
  • 4. De actieradius
  • 5. Veiligheid
  • 1. Plaats van de motor


    Fietsen op een e-bike is lichter dan op een gewone fiets, dit dankzij de trapondersteuning. Die wordt geleverd door een motor. De plek van de motor verschilt per e-bike.

    De motor kan op drie punten zijn aangebracht:

    • Voorwiel
    • Achterwiel
    • Onderaan bij de trapas

    Een e-bike met een motor in het voorwiel heeft meestal een dichte kettingkast en een naafversnelling. Daardoor is het systeem nagenoeg onderhoudsvrij.

    Zit de motor in het achterwiel, dan is er geen plek voor een naafversnelling. De versnelling zit dan aan de buitenkant van het wiel (derailleur). De kettingkast is bovendien half open. Met de motor in het achterwiel heeft u directe aandrijving en dus altijd een duwtje in de rug. Deze e-bikes fietsen ook lekker licht als er weinig of geen trapondersteuning is. Nadeel is dat er wat meer onderhoud moet plaatsvinden, u moet dan namelijk af en toe de ketting smeren.

    Zit de motor in het midden bij de trapas, dan is het zwaartepunt van de fiets laag, waardoor u extra stabiel en comfortabel fietst. Bovendien fiets u ook zonder ondersteuning lekker licht, doordat er geen weerstand op het oor- of achterwiel zit.

    Deze e-bikes zijn er zowel met derailleur- als met naafversnelling. De plek van de motor is van grote invloed op het rijgedrag van de e-bike. Probeert u daarom zelf uit welke e-bike het beste bij u past.

    2. De accu


    De motor voor trapondersteuning loopt op stroom. Die komt uit een accu die in of op de fiets bevestigd is. Verschillende merken en modellen hebben verschillende accu’s. Welke mogelijkheden zijn er?

    Plaatsing fiets accu
    De plek van de accu van de e-bike verschilt per merk en per model. Bij de ene e-bike is de accu op of aan de bagagedrager gemonteerd. Bij andere e-bikes zit de accu in het frame of soms zelfs in de kettingkast gebouwd. De plek van de accu beïnvloedt het rijgedrag van de fiets. Het gewicht van de accu heeft namelijk invloed op het zwaartepunt van de e-bike. Tijdens een proefrit kunt u ervaren welk type e-bike het beste bij uw persoonlijke voorkeuren past.

    Techniek
    Er zijn twee soorten accu’s verkrijgbaar: nikkel-metaalhydride (Ni-MH)) en lithium-ion (LiOn). Dit laatste type accu is lichter en compacter dan de andere accu’s. Ook zijn ze relatief onderhoudsvrij. ’Nikkel metaalhydride accu’s moeten voor een lange levensduur regelmatig helemaal doorgeladen worden, dus ook wanneer u uw e-bike een tijdje niet gebruikt.

    Veel accu’s zijn uitneembaar. Dat is handig wanneer u uw e-bike ergens parkeert waar geen stopcontact in de buurt is. Er zijn ook vaste accu’s en die zijn vaak ingebouwd in het frame van de fiets. Belangrijk is ook dat de accu bij voorkeur op kamertemperatuur wordt opgeladen. Accu’s zijn een relatief kwetsbaar onderdeel van de ebike, net als bij een latop of mobiele telefoon. Informeer daarom altijd naar de garantievoorwaarden. Vraag ons welk type accu het beste bij u past, want de capaciteit, de levensduur en de oplaadtijd verschillen per merk en model.

    3. Rijprogramma’s en versnellingen


    Bij een e-bike spelen de versnellingen een andere rol dan op een gewone fiets. Op een elektrische fiets zitten namelijk ook rijprogramma’s of ondersteuningsstanden. Die rijprogramma’s bepalen de mate van trapondersteuning en dus hoe zwaar of hoe licht u moet trappen. De meeste e-bikes hebben meerdere rijprogramma’s. Hierdoor kunt u de mate van ondersteuning eenvoudig zelf instellen. Bij sommige fietsen kan de fietstechnicus de rijprogramma’s op maat voor u programmeren, waardoor u het meeste fietsplezier uit uw e-bike haalt. De sportieve fietser kan bijvoorbeeld kiezen voor programma’s met lichte ondersteuning, om zo energiezuinig te rijden en veel actieradius te hebben. Wie juist veel ondersteuning nodig heeft, kan daarvoor de juiste, energie-intensievere programma’s laten instellen.

    Met de versnellingen kunt u op een e-bike het aantal omwentelingen van uw benen bepalen. In een lage versnelling maken uw benen meer omwentelingen dan in een hoge versnelling. Door regelmatig en tijdig te schakelen vergoot u bovendien de actieradius van uw fiets.

    Er zijn in hoofdlijnen twee soorten versnellingen: de onderhoudsvrije naafversnelling en de lichtlopende derailleurversnelling.

    4. Actieradius


    De totale afstand die u kunt fietsen zonder uw accu tussentijds op te laden, heet de actieradius. De actieradius van een e-bike is afhankelijk van veel factoren:

    • Het totale gewicht van de fiets, de berijder en de bagage. Hoe meer gewicht, hoe kleiner de actieradius.
    • De bandenspanning: hoe zachter de banden, hoe kleiner de actieradius. Het is dus zaak om uw banden goed op spanning te houden.
    • De snelheid. Hoe harder u rijdt, hoe meer energie u per kilometer verbruikt. De optimale snelheid ligt tussen de 17 en 20 km/u.
    • De rijomstandigheden: tegenwind en heuvelop verbruikt u meer energie. Uw actieradius wordt daardoor kleiner.
    • Het gebruik van de versnelling. Als u regelmatig en tijdig schakelt, verbruikt u minder energie. Uw actieradius wordt groter.
    • Het rijprogramma of de ondersteuningsstand waarmee u fietst: meer ondersteuning betekent minder actieradius.

    De beste e-bike is niet altijd de e-bike met de grootste actieradius. Het ligt er maar net aan hoe u de e-bike wilt gebruiken. Een grote actieradius is bijvoorbeeld niet nodig als u de fiets enkel gebruikt voor korte ritjes naar de supermarkt.

    5. Veiligheid


    Bij ons vindt u de betere e-bikes. Deze zijn vaak uitgerust met diverse veiligheidssystemen. Het is immers belangrijk dat de fiets zich aanpast aan de berijder, en niet andersom. Zo kunt u op het verkeer blijven letten, in plaats van op de fiets. En u kunt rustig opstappen, zonder dat de e-bike gelijk weg schiet.

    Sommige e-bikes hebben sensoren in de motor. Die meten de continuïteit de snelheid en het aantal omwentelingen van de pedalen. Ook meten ze de kracht die op de pedalen wordt uitgeoefend. Deze systemen zorgen ervoor dat er nog geen ondersteuning wordt gegeven als u begint met fietsen. En als u meer kracht zet, geeft de fiets meer ondersteuning en andersom. Sommige e-bikes beschikken over een rotatiesensor. Die zorgt er voor dat de motor pas ondersteunt als de wielen een halve omwenteling hebben gemaakt.

    Er zijn ook e-bikes die zijn uitgerust met intelligente besturingssoftware en sensoren. Die meten of de banden wel genoeg grip hebben op het wegdek. Dat is prettig bij nat weer of op onverharde wegen: de fiets helpt u zo controle te houden onder alle omstandigheden.

    Wilt u nog meer informatie over de e-bike of een proefrit maken? Bel dan Ronald Schot op 0299 37 21 55 of stuur een e-mail naar [email protected]. Wij helpen u graag verder!

Fietsverhuur - Bike rental – Fahrradverleih - Location de vélos - Noleggio Biciclette